BSH NYE NETTSTED FINNER DU HER: BSH HISTORIE. Velkommen alle gamle og nye medlemmer. Hilsen fra vertskapet.

Siste trikk på vei

Ennå er det noen timer igjen med trikk i Bergen, men det siste ordinære rutetoget 53 og 137 er allrede dekorert av entusiastene i Norsk Sporveisklubb.
Foto (og klubbleder) Per Lyng, 31. desember 1965

Vist 163 ganger. Følges av 4 personer.

Kommentarer

Lurer på om Norsk Sporveisklubb prøvde å gjøre noe for å få bevart noen vognsett? Vet noen om der ble fremmet ønsker om noe slikt? Det ville være ganske merkelig hvis det ikke var tilfelle! Kanskje der var noen vettuge lokalpolitikere som også ønsket å bevare noen vognsett? Der er vel kanskje ikke særlig mange tilbake idag som befattet seg med lokalpolitikk i 1965.

Norsk Sporveisklubb? Eksisterer det virkelig noen slik????

De gjorde det, men ingen hadde noe tro på tenåringer fra Oslo….
Lederen klarte å skaffe plass til Nordwaggon-toget på Maihaugen på Lillehammer, men det lyktes ikke fordi andre mente at han var useriøs, og Stensaker hørte på dem.

Snakker vi nå egentlig om LTF – Lokaltrafikkhistorisk forening, som driver sporvognsmuseet Vognhall 5 og er i ferd med å bygge et større museum på Vinterbro?

Nei, LTF ble vel nærmest stifet som en reaksjon på det som skjedde i Bergen. Vi, eller rettere de, stifterne, innså at noe lignenede var i ferd med å skje eller kunne skje i Oslo, og at det måtte noe mer enn en sånn “gutteklubb” som Norsk Sporveisklubb var, til for å berge svære trikker. Sporveisklubben var mer en sånn gjengs om smalet på bilder ogs like ting og interesserte seg for tingene, fulgte med.
De prøvde å berge 106 og 120 og fikk altså lovnad på en plass på Maihaugen, men det datt sammen pga. finansiering og på at noen mente de var “useriøse”, en gutteklubb. Vi skal vel heller ikke stikke under en stol at noen mente at “guttunger fra Oslo( her skal det legges inn et lite stønn), ikke hadde noe med å ordne opp i Bergen”. De andre som prøvde var privatpersoner uten noe egentlig forening i ryggen. Jeg veit ikke om det ble gjort noe velfundert forsøk fra lokale krefeter, men en av guttungen fortalte at de helst var på stadiet “oppgitt” og at man på offisielt hold bare skulle ha dritten vekk.
På sett og vis ledet forintelsen av bl.a. 106 og 120 (man burde jo ha tatt med en boggivogn, en Skabo-henger og slipevogna selvfølgelig) til at LTF ble stiftet i Oslo for å unngå at tingene bare gikk på dynga der.
Det hjalp jo litt, men det var mye slit. Foreningen fikk tre enheter av Oslo Sporveier, nærmest som en prøve, og måtte selvfølgelig fjerne dem hurtigst mulig uten kostnad for Sporveien. Det lyktes heldigvis.
Det første “vi” lærte etter det, var jo at du må ha et sted å ha sånt noenlunde trygt for vær og vandaler, det andre var at det kostet penger å fjerne trikker uansett, så det behøvde vi ikke betale for, bare si “vennligst lever dem der”.Imidlertid måtte man jo ha et “der”. Og at det hjelper å jobbe “politisk”, finne offislelel personer som støtter saken. Guttungene og privatpersonene som kom fra Oslo til Bergen manglet jo Wadgang" eller innsikt i et slikt støtteapprat, og kom selvføgelig for seint i gang.
Det nyttet lite å stå med lua i handa 3. januar 1966 og spørre om de “værsåsnill” kunne få overta et par vogner som de ikke helt visste hvor de skulle sette.
Det er selvfølgelig surt at vi ettertid har sett at en representativ samling vogneba kunne blitt stående “innerst på spor 4” på Møhlenpris og bare tatt opp noe kommunal plass som det bare kom noe annet skrot på, men slik var det også i Oslo. Forskjellen var at LTF klarte å skaffe plass. Mye glapp allikevel der også.

Takk for redegjørelsen.

Bildesamlingen (6078 bilder)

 

17. Trikker i Bergen (651 bilder)