BSH NYE NETTSTED FINNER DU HER: BSH HISTORIE. Velkommen alle gamle og nye medlemmer. Hilsen fra vertskapet.

NSB’s Nohab Di 3

Sørgående dagtog fra Bodø til Trondheim, trukket av et Nohab Di 3, kjører inn på stasjonen i Mo i Rana i oktober 1977.

Ingenting er som opplevelsen av å høre brølet fra et Di 3-lokomotiv når dieselmotoren starter, og du samtidig kjenner at dieseleksosen river i nesen. Man hører og kjenner at det er sterke krefter i gang. Eller å høre den drønnende lyden når to Di 3-ere drar et tungt godstog oppover mot Saltfjellet og kjører aggregatene for full maskin i stigningene oppover Dunderlandsdalen.

De to lokene på bildet er: Lok 632 levert i 1969 (det nest siste som ble levert til NSB av denne typen) og lok 608 levert i 1957. Di 3-lokomotivene var i drift for NSB fra 1954-2001. De ble bygd i perioden 1954-1969 i et antall av 35 eksemplarer og var pålitelige og slitesterke lokomotiver.

Di 3 er/var et dieselektrisk lokomotiv produsert av Nohab i Trollhättan i Sverige. De ble bygd på lisens fra General Motors, basert på de ikoniske lokomotivene i GMs Electro-Motive Division’s vellykkede F-serie.

Foto: Thor Svendsen

Vist 75 ganger. Følges av 3 personer.

Kommentarer

Dobbelt forspann i nattoget fra Trondheim. Her i Bodø sommeren 1977.

Foto: 19©77 Jan Hansen (NSB)

Flott bilde! Morsomt å se lokomotivene på jernbanestasjonen i Bodø! Vi har tydeligvis vært i de samme traktene på den tiden.

NoHAB-ene ble definitivt et ikon – flere land. Både Danmark, Belgia, Luxembourg og Ungarn hadde samme type – med så variasjoner. Den viktigste forskjellen på de norske (med 3 unntak) var at de norske hadde drift på alle aksler, mens de utenlandske, unntatt de ungarske, kun hadde drift på fire aksler. I senere år er brukte NoHAB-er blitt kjøpt av mindre både svenske og tyske jernbaneoperatører slik at typen totalt har vært i bruk i hele 7 land. I tillegg har de også krysset grensene (fra Ungarn) til både Romania og Ukraina – foruten det demoloket som var i Ungarn på veien var innom både DDR og Tsjekkoslovakia. Deutsche Reichsbahn viste stor interesse for demoloket og benyttet anledningen til en prøvekjøring, men da de ville gå i forhandlinger med svenskene om eventuelt kjøp, fikk de NJET! fra russerne.

Bildesamlingen (6078 bilder)

 

01. Jernbaner i Norge (488 bilder)