BSH NYE NETTSTED FINNER DU HER: BSH HISTORIE. Velkommen alle gamle og nye medlemmer. Hilsen fra vertskapet.

Britiske tog – Southern’s Class 456

Ett av Southern’s «lokaltog» i en av rutene fra Victoria Station til Stor-Londons sørlige bydeler, kjører inn på Wandsworth Common Station i februar 2011. Hver enhet i togsettet er sammensatt av to vogner med styreenhet i hver ende av settet. Flere tovognssett kan kobles sammen til lengre tog, som dette bildet viser.

Togene får strøm fra en isolert tredjeskinne, som følger den ordinære skinnegangen (ses tydelig på bildet), og gir togsettene 750 V likestrøm. (Det er den samme spenningen som f.eks. bybanen her i Bergen bruker i sine kjøreledninger). Totalt ble det bygget 24 tovognssett av denne typen.

Klikk på bildet og få et inntrykk av hvordan togsettet tar seg ut i sladrespeilet på plattformen ved motsatt spor, når toget stopper.

Foto: Thor Svendsen

Vist 43 ganger. Følges av 2 personer.

Kommentarer

Southern’s Class 456 i sladrespeilet.

Foto: Thor Svendsen

Det britiske jernbaneverket (Hva det nå enn heter for tiden) planlegger en overgang fra strømskinne 750 V DC til luftledning 25 kV AC. Det er flere grunner til dette. Én grunn oppgis å være at det kan holdes langt høyere hastigheter under luftledning enn på strømskinne. En annen oppgis å være sikkerhet. En strømskinne som ligger helt åpent slik det er tilfelle her, med strømopptak på oversiden (i motsetning til t-banen i Oslo der strømopptaket er på undersiden, og topp og sider er beskyttet med et isolerende plastskall) utgjør en vesentlig risiko for liv og helse dersom noen skulle forville seg eller ved et uhell falle ned på skinnegangen. En tredje grunn oppgis å være økonomisk. Det er dyrt å måtte operere med materiell som kun kan brukes på en begrenset del av nettet, eller som må være bygget for to strømsystemer. Nyere strømskinnemateriell er utstyrt med en brønn i taket for senere påmontering av pantograf (Pga. det britiske jernbaneprofilet som er både lavere og smalere enn for eksempel det norske, er det nødvendig å montere pantografene i en takbrønn for i det hele tatt å få plass).

Jeg må jo ellers si at britiske motorvogner ikke akkurat utmerker seg ved sin skjønnhet. Nå er ikke type 465 blant de aller styggeste, men direkte vakker er den jo ikke, den heller.

Se flere britiske motorvogner her

Bildesamlingen (6078 bilder)