BSH NYE NETTSTED FINNER DU HER: BSH HISTORIE. Velkommen alle gamle og nye medlemmer. Hilsen fra vertskapet.

16. Andre busser i Hordaland

Ulriksbussen

Er det virkelig sant at de to første bussene som traffikerte opp til Ulriksbanen var “hjemmelagde” og privateid. ? Husker disse to doningene som var av fargene – blå og rød – som “Turistbuss Bergen” sine som går i dag, gikk fra Lidohjørnet på bildet til banens nedre stasjon. Noen som vet ? Vet at sporveien hadde et “gul linje”sammarbeid med banen i begynnelsen av 1980-årene… (Ukjent fotogr… Les hele

Ukebussen - en stilig gammel dame...

Vi får kalle dette et ”ekstra-innslag” på siden vår – siden det handler om Bergen. NHH-studentene sin ukebuss dukker opp hvert år i mars. Vanligvis er det Viking som kommer med den på slep fra NSB sine garasjer, plasserer den på Torgalmenningen hvor den grønne dobbeltdekkeren fra Portugal ble stående og skinne på ubestemt tid. Forresten ble den skiftet ut med et ”nytt” eksemplar fra London i 2008 … Les hele

De hvite bussene

Da de hvite bussene gjestet Sporveien: ”De hvite bussene” til Røde Kors er et begrep. Når ungdom i 17-18- årsalderen spør om det handler om en Skyss-buss så irriterer meg det inderlig!! Hvor har de gått på skole ? Under og etter andre verdenskrig hentet de svenske bussene hjen mer enn 27000 internerte fra tyske konsentrasjonsleire til de nordiske land, to av de 36 bussene er fremdeles bevar… Les hele

Dobbeltdekker i Bergen

Dette flotte bildet er vel fra første gang en dobbeltdekker rullet i Bergen ? Det skjedde under den engelske uke i 1963 da den trafikkerte i ett kjør på strekningen fra Torgalmenning til Festningen hvor messen holdt hus. Bildet er fra sporveiens garasje på Solheim hvor bussen fikk det nødvendige stell under oppholdet. (Foto; Ukjent fotograf/ Per Fiksdals samling)

DBC Bussene i 1965

Her er Drosjebilsentralens busser da vi hadde garasje oppe på Natland ved bensinstasjonen Der som veien opp til Natlandsflellet går Den første til Venstre er den som Gaia Veteran idag har O-4051 Jeg kjørte de fleste da jeg jobbet der i 1968 og 69 Fotograf ukjent

Fra mine klippbøker 3

Fra BT. 5.januar 1978. Spøsrmålet i teksten er: Hvem var Rutebiltrafikk A/S? Her får vi sparke ballen (eller bussen) over til Per Fiksdal….?

En bankbuss ....

Husker noen denne bussen i fra 1954 i Bergen? Sikkert kjøpt og betalt kontant! Hilsen Geir Fauske.

Direktør,verksmester,trafikksjef og bussfører - alt på en gang.

Mange rutebilselskap var små med få vogner og ansatte.Jondal Bilruta i Hardanger var et enmannsforetak med en buss,og en rutestrekning på 10 km. Kilde: Norsk rutebilhistorie.

Gutta på tur. Anno 1902.

HARMENS RUTEBIL. GRANVIN I HARDANGER.Hotelleier Jacob Mæland på tur med bussen sin utenfor Seim hotell,Øvre Vassenden i Granvin i 1902 .Jacob foran til høyre.Disse gutta hadde det virkelig gøy.Kilde:Norsk Rutebilhistorie.

R-1111

Her er noe for Per Fiksdal m.h.t. event. tilleggsopplysninger. Den tilhørte ihvertfall Bergen Nordhordland Rutelag (Trafikklag). Fotograf ukjent.

Bussen til Bergensmeieriet

I begynnelsen av 1960-årene kjøpte Bergensmeieriet en buss: R-196 var en 1948 modell Diamond T med Munck Karosseri, som hadde trafikkert i L/L Automobilruta Milde-Bergen. Den var blå med gult magebelte, den beholdt fargene men fikk Bergensmeieriets logo, en grønn og gul bjølle. Følgelig var dette før FOM sin tid. Bussen ble brukt til å kjøre hyttelagets medlemmer til Kvamskogen på dugna… Les hele

Hansabussen

Hansa anskaffet høsten 1965 en brukt Bedford turbuss til avløsning av den gamle, veltjente lastebilen med turtak som hadde vært i tjeneste siden 1947. Det var et stort fremskritt, selvom bakkene opp til Gullboten kunne være en prøvelse både for sjåføren og for medtrafikanter p.g.a. liten motorkraft. Alle bedriftens sosiale foreninger fikk bruke bussen med sjåfør uten at det kostet dem et øre. Bi… Les hele

"PLASTIC-FANTASTIC"

Denne fine bussen ble levert i fra Brødrene Algaard i Bergen i slutten av 70 årene,som den første buss i VERDEN bygget med rent glassfiber karosseri.Noen som kjenner logoen på siden? Kilde:Bertel O Steen Bergen a/s

"O. VALLE TRANSPORT".

Olav Valle begynte sin gesjeft i 1933 med en personbil, året etter en varebil, og i 1937 en lastebil. Han drev med transport for melkebønder i Os og med levering til enkeltkunder i Bergen. Siden utvidet han sin vognpark og virksomhet til også å frakte annet gods med biler som også kunne omgjøres til turbusser. Dette var etter krigen, og to av bilene han da kjøpte var en Dodge i 1945, som ble ombyg… Les hele

Bergens-ekspressen

Bergens-ekspressen – Bybanens konkurrent…:)) (Foto: Tinus)

Askøy i gamle dager...

Denne nydelige bussen ble bygget hos Hartveit. Det er en Diamond T – sannsynligvis en 1939.modell. Den traffikerte for Askøy Bilruter . (Foto:O. Schumann- Olsen)

Busser som gikk i Bergen...

R-17298 var den første bokbussen. “Den gamle damen” var en 1958-modell Daimler og var eid som “Laksevågs Folkebokssamlings Bokbil”. (Foto: bob)

En kombibuss fra Mjølkeråen

Blant mange flotte historier som dukker opp er fortellingen om R-5755. Den kombinerte buss og varebil ble Kjøpt i 1952 av Monrad Matre’s transport i Mjølkeråen. Bildet over er fra 1959. Her forteller Riksantikvarens Erik Småland: ”Bussen var ein Volvo som det var laga 3700 stk av mellom 1951 og 1954. Denne var av den lengste versjonen. Konvertering frå varebil til buss vart gjort gjennom … Les hele

Hagepryd

Denne bussen fant man i i en hage i Mjølkeråen i 1979. Noen som kjenner dens historie ? Hvor ble den av ? Sannsynligvis er dette en etterkrigs Scania Vabis kanskje tilhørende Bergen-Hardanger, hvem vet …? Foto:Tinus

Kan jeg legge lenger ut...?

Veien gjennom Tokagjelet ble åpnet i 1907. Veien er faktisk hogget inn i fjellet. Mer eller mindre ble hele traseen bygget med håndkraft – arbeiderne hang i tau i den glatte fjellsiden. Man husker tiden da trafikken gikk på ”utsiden” med skrekk og gru. Det var en selsom opplevelse for de fleste. Den smale veien skremte bokstavelig vannet av folk. Det var ikke uvanlig at busspassasjerer ik… Les hele